Entry: Petikan daripada HOTEL MEOW-MEOW, sebuah novel kanak-kanak yang sedang saya tulis. Sep 11, 2011



(Gambar ini hanya gambar hiasan - saya ambil di Internet saja. Tapi beginilah nanti sampul novel itu dalam kepala saya)

“Hotel kucing pun kena ada bintang-bintang juga ke?” tanya Nabil. Dahinya berkerut. Dia terkejut apabila sebentar tadi Nurin Batrisya bertanya mereka nak jadikan hotel kucing mereka hotel berapa bintang? Aswad dan Rasyid pun tercengang. Mereka sampai berhenti memamah jemput-jemput pisang atau orang panggil juga sebagai cekodok itu. Tahu ibu siapa yang bawa? Tentulah Aswad. Ibu Aswad kan pakar buat segala macam jemput-jemput daripada jemput-jemput pisang sampai jemput-jemput bawang.

Tapi hotel lima bintang untuk kucing? Macam tak percaya saja. Entah-entah Nurin Batrisya ni berangan-angan saja.

“Mestilah ada. Hotel kucing pun macam hotel manusia jugalah. Bukan manusia saja nak selesa. Kucing pun nak selesa juga. Kucing juga berhak mendapat yang terbaik.” Jawab Nurin Batrisya dengan tegas.

Nurin Batrisya ni memang seorang pejuang hak asasi kucing. Sumber-sumber tak rasmi berkata, dia merupakan orang kuat sebuah pertubuhan sulit bernama PKM. Hah PKM? Parti Komunis Malaya! Bukanlah, PKM yang dianggotai oleh Nurin Batrisya itu akronim untuk Persaudaraan Kucing-Manusia. Kawan-kawan jangan salah faham dan jangan keliru. Fahaman komunis itu haram menurut agama Islam. Haram bukan kerana komunis itu jahat atau suka seksa orang. Tapi haram kerana fahaman komunis tidak mempercayai adanya Tuhan dan agama. Jadi kalau ada komunis baik sekali pun, contohnya komunis yang suka beri sedekah dan tolong orang, tetap juga haram menurut agama Islam.

Komunis ini sama bahaya dengan fahaman sekular. Sama-sama fahaman sesat! Tahu kawan-kawan apa makna fahaman sekular? Sekular itu ialah fahaman yang memisahkan antara kehidupan dan agama. Sebagai contoh dalam pemerintahan negara, di mana pemerintah memerintah negara tidak berdasarkan hukum Islam yang tertulis dalam al-Quran. Mereka mengambil undang-undang ciptaan manusia seperti undang-undang yang berasal daripada undang-undang British. Fahaman komunis dan sekular, dua-dua berdosa di sisi agama Islam.

Nanti di Padang Mahsyar, kalau timbangan dosa lebih berat daripada timbangan amal Allah kata akan dimasukkan dalam neraka. Nauzibillah!

Tapi bela kucing tak berdosa. Persaudaraan Kucing-Manusia pun ditubuhkan untuk membela kucing saja. Mereka pun hanya aktif setakat dalam forum Internet saja. Mereka memperjuangkan supaya diberatkan lagi hukuman pada penganiaya kucing.  Hukuman seberat-beratnya. Kalau ikut hati mereka, siapa yang menganiaya kucing haruslah disula. Tapi tak bolehlah buat hukuman begitu. Berdosa!

“Siapa yang nak bagi bintang-bintang tu? Orang atau kucing?” Nabil luaskan matanya sikit. Air mukanya pula menunjukkan dia sedang ada muslihat.

“Oranglah yang bagi bintang pada hotel tu. Takkan nak suruh kucing pula. Kucing tu binatang, mana tahu nak bagi bintang.” Nurin mencebik.

“Kalau orang yang beri bintang mana orang tahu apa yang kucing suka. Orang bukan kucing. Orang bukan faham bahasa kucing. Semuanya meow-meow-meow saja. Sebagai contoh katalah abang ni kucing, abang buat bunyi meow-meow-meow, cuba adik teka apa yang abang nak beritahu sebenar?” tanya Nabil.

“Manalah adik tahu. Entah-entah kucing pun tak faham apa yang abang cakap.” Nurin Batrisya  geram.

   16 comments

http://faunahotel.com
June 10, 2015   02:25 PM PDT
 
Great post. I was checking constantly this blog and I'm inspired! Very helpful information
http://faunahotel.com
June 10, 2015   02:25 PM PDT
 
Great post. I was checking constantly this blog and I'm inspired! Very helpful information
Dre Beats Cheap
December 7, 2012   05:07 PM PST
 
Beats by Dre Wireless Headphones from Monster - Black (Old Version)
Uggs Boots
November 8, 2012   04:11 PM PST
 
New ugg australia grey leather/ sheepskin boots sz 8
Cheap UGG Boots
October 31, 2012   10:40 AM PDT
 
Any way I will be subscribing to your feed and I hope you post again soon.
Name
September 28, 2012   05:38 AM PDT
 
It's so nice to have you do all of the research for us. It makes our decision making so much easier!! Thanks.,614891,http://imaen.blogdrive.com/comments?id=167
2012 Michael Kors bags
September 21, 2012   12:14 AM PDT
 
He is a good friend that speaks well of us behind our backs.,862416,http://imaen.blogdrive.com/archive/167.html
cheap gucci bags for sale
May 31, 2012   05:35 PM PDT
 
When you are sad, Swarovski will cheer you. When you are happy, Swarovski will liven you. When you are lonely, Swarovski will accompany you. ,677974,http://imaen.blogdrive.com/comments?id=167
Timberland Snow Boots
May 9, 2012   07:00 PM PDT
 
I love your blog very much, more more info, I will concern it again!,913930,http://imaen.blogdrive.com/archive/167.html
timberland boots uk
April 23, 2012   04:58 AM PDT
 
Hi, My name is christine,and I am one of the owners of Futures Best Nursery Academy in Fort Lee.I would like to Let you know about our summer program. Each week has a " theme", for example our first week, July 5th-9th is western week. One day will be having square dance lessons another will be making a wagon and so forth. We also have picnic days and sprinkler days daily. Please feel free to call or stop by to see all the other creative and exciting things we have in store for our kids this summer.,975195,http://imaen.blogdrive.com/comments?id=167
NUR SHUHADA
April 13, 2012   01:21 PM PDT
 
wow! HOTEL MEOW MEOW ADA Di KEDi BUKU BANGGOL
aliz
September 24, 2011   03:28 PM PDT
 
saya suka kucing. saya suka Imaen.
jadi, saya kena beli dan baca buku hotel kucing ni.. ;)
AJ Nismihan
September 14, 2011   05:23 PM PDT
 
*senyum*
andai begitu yang dihajatkan, teruskan saja.
saya sendiri cuba membaca senaskah hikayat dari kedah pada usia 12 tahun, tapi akhirnya tak kemana. gagal menembusi pemikiran saya barangkali.
dan berakhirlah dengan buku-buku tipikal untuk remaja muda.
cuma, bagi saya, naskah terbaik yang saya masih gemar dan masih jadi ingatan hingga kini adalah beberapa naskah yang memenangi pertandingan sastera anjuran bank rakyat. dan mungkin itu sudah cukup besar bagi pemikiran saya di menengah rendah.

dan pasti saja saya jauh dari pembacaan orang-orang seperti Imaen.

dan saya akui itu.

dah tua-tua ini baru terbuka minda nak mendalami naskah-naskah yang lebih berat dengan penuh minat.

tapi masih mencuba.
Naskah Imaen saya minat.
Naskah John Norafizan pun berat, dan ada sisi yang membuatkan saya teruja juga.

*senyum*
Name
September 14, 2011   02:33 PM PDT
 
AJ,
ketika saya kanak-kanak sekolah rendah, saya sudah membaca S Othman Kelantan, Azizi Abdullah dan beberapa orang lagi. Mungkin kefahaman saya pada yang dibaca itu tak sama dengan seorang dewasa membacanya. Tapi selepas 30 tahun, saya masih boleh ingat beberapa cerita yang saya baca itu.

Pada masa yang sama saya masih lagi membaca Enid Blyton's dan Hardy Boys. Cerita yang membuat saya berangan-angan mahu hidup dalam novel-novel itu.

Jadi saya menulis novel kanak-kanak untuk kanak-kanak seperti saya dulu, sebab saya percaya manusia itu memang ada kelompok masing-masing. Mungkin tidak ramai, tapi matlamat saya menulis bukanlah untuk laku ribu-ribu atau untuk mendapat nama sebagai penulis buku (kanak-kanak) yang hebat.

Lagi pun, berapa lama lagi kita harus menyuap kanak-kanak dengan 'makanan ringan'?

Nurul,
Ucapan untuk adik Nurul, selamat berjaya membuka hotel kucing :)
AJ Nismihan
September 14, 2011   01:53 PM PDT
 
Salam Imaen

Mungkin masih terlalu awal untuk meramal keseluruhan novel kanak-kanak ini, tapi tidak salah untuk aku berkongsi pandangan di sini ya.

Penulisan kita harus ada pengisian kan.
Dan aku pasti penulisan Imaen pun masih seperti dulu, masih bercerita tentang kehidupan yang berat ini dalam selit bahasa yang cuba untuk menjadi mudah.

dan itu cukup baik.

cuma; tak tahu di mana, tapi kelihatan teks ini tidak cukup kanak-kanaknya. Tak pasti samada ia cukup Adiwira atau tidak, tapi seperti teks ini bermain di antara Adiwira dan Manis 17.

Itu saja pandangan aku.
Maaf kalau berbunyi kasar, tapi sebagai peminat 'Bohemian', tak salah rasanya aku berkongsi pandang.
kan?

*senyum*

semoga kamu diberkati Allah sentiasa ya sahabat ku Imaen.
semoga Allah permudahkan segalanya untuk kamu; dengan sedikit usaha.
Ameen
Nurul
September 11, 2011   04:48 PM PDT
 
Salam....

Sweet excerpt… Adik saya yang bercita-cita nak jadi doktor haiwan pasti suka. Sayangnya, cita-citanya tak tercapai, sekarang ambil kursus Islamic Finance di KUIS. Dia pernah tanya boleh tak kalau dia nak jadi ‘accountant’ untuk hospital haiwan. Mungkin saya patut propose pada dia untuk buka hotel untuk kucing selepas dia tamat belajar… ^_^

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments